Monday, May 13, 2019

Camino SAN Salvador alkaa

Leonista La Roblaan 27 km, mittarissa 31.

Queredon Hostalista oli vain sillan ylitys ja olimme aukiolla, josta Camino SAN Salvador alkoi.
Tämä laatta jakoi peregriinot kahteen suuntaan. Ranskalaisen reitin tungoksesta saimme väläyksen katsellessani eilen bussin ikkunasta ja nyt pienellä matkalla tälle aukiolle tullessamme.
 Tästä lähdimme, Miehellä uusi lakki, kun aurinko kuritti niskaa liikaa
Rukoilevat peregriino muistuttaa pyhiinvaeltajan yhdestä tehtävästä. Kuulin, että joskus kylä kustansi jonkun rukoilijan  matkaan ja antoi mukaan rukousaiheita.

Oikeastaan oli erikoinen tunne lähteä Oviedoon suuntaan kun ranskalaisen reitin virta meni päinvastaiseen suuntaan. Kaupunkia riitti puolitoista tuntia, sitten pääsimme maalaismaisemiin ja luonnon äänien keskelle, niinkuin olimme toivoneet..

OoT
 Tie kutsuu kulkijaa
 Camino SAN Salvador on hyvin merkitty
 Mitähän tuon nousun takana on. Kysymys kannustaa jaksamaan sinne asti ja toteamaan että siellä on toinen nousu tai lasku
Vuori lähestyy. Lapsenlapselle terveisiä.

Tiesimme mitä odottaa; nousuja ja laskuja. 20 km jälkeen La Secassa olisi ollut kahvila 300m tiestä, mutta jätimme sen väliin kun mukana oli evästä. Aamulla olimme käyneet lähtöaukiolla perinteisellä peregrinon aamiaisella Cafe Peregrinassa.

Tässä on desayonon maku.

Klo kymmenen söimme Miehen varaamat bocadillot ihana avara maisema mausteena ja vettä höysteenä.
 Päivän sininen kukka

Puolen päivän aikaan istuskelimme varjossa Cascantesissa ja söimme energiapatukan. Niillä eväillä jaksoimme La Roblaan, jossa oli kyllä päästävä heti kahville. Perillä olimmme puoli kolme ja aurinko paistoi jo kuumana ( 25C).

Tällä reitillä ei voi luottaa yhteenkään kuppilaan ja harvojen kauppojen aukioloajat on tiedettävä. Iladuimme kun albergassa oli 4 muuta, joista kahden kanssa voi kommunikoida englanniksi.

La Roblassa on monia baareja ja ravintolakin mutta emme millään jaksneet odottaa ruokaa iltaan asti.Siispä klo viisi kauppaan ja ostamaan kahden päivän eväitä, sillä seuraava kauppa tulee vastaan ylihuomenna illalla, hope  so. Samalla ostimme värkit, joista voi kyhätä ruuan tänä iltana: spagettia oli albergassa, kattilaan lisäksi tomattimursketta, maissipurkki ja kesäkurpitsaa. Mausteita sekaan ja hyvää oli. Tämä oli niitä harvoja kertoja kun olen laittanut Caminolla ruokaa. Mies osti vielä lempiherkkunsa tortilla patatan. Jälkiruuaksi jugurttia ja kyytipojaksi tuoremehua.Ruuista riittää myös aamupalaksi. Miksikö puhun näin paljon ruuasta. Tällä reitillä ruoka ei tule vastaan, vaan sen saaminen on suunniteltava etukäteen. Ja koko ajan on maksimoitava ravitsevuus, energia ja keveys.

Helteitä on luvattu vielä kahdeksi päiväksi eli juuri niiksi,  jolloin meillä on jyrkimmät nousut ja laskut. Matkaan on päästävä aamun viileydessä, heti kun valkenee. Koska talven jälkeen olen kuin kalkkilaivan kapteeeni, on iho suojattava pitkähihaisilla vaatteilla. Aurinkovoiteet eivät jaksa toimia kun auringossa olemme niin osan osan päivästä.

Yksi haaveeni oli kokea lämpimiä Espanjan iltoja. Nytkin istun Albergan teranssilla varjossa ja ilma on kuin maito. Takana rankka päivä, mutta emme sitä hämmästelleet. Kuumuus iltapäivällä on minulle hankalinta. Aamulla oli + 3C.

Konstaileva internet tekee kuville mitä sattuu!!!

1 comment:

1. Mutta kuvia kuitenkin. Kun avaan tietokoneen, niin yrittelen omia kuviakin sijoitella paikoilleen. Kuvan saa pois, kun peruuttaa tekstin kuvaan asti ja sitten menee siihen paikkaan tekstiä, johon sen haluaa. Latasin yleensä kuvan kerrallaan kännykästä. Olen vielä mökillä eikä ole kuin känny mukana.