Tuesday, April 21, 2015

Castiblanco de los Arroys

Alberga täynnä kankeita ja väsyneitä ihmisiä. Jokaisella toinen päivä ja silloin käyttämättömät lihakset ilmoittavat olemassaolostaan. Tänään majoittujia on 18 kotoisasti kerrossängyissä.
Aamulla lähdimme klo 6.00, kun Mies oli herännyt jo neljältä ja minäkin kohta sen jälkeen. Tietysti oli pimeää, enkä todellakaan ole innostunut näkymättömistä maisemista. Onneksi aloimme Santiponcen kaupungista (Sevillan nukkumalähiö). Italicasta löysimme 6.30 kuppilan, josta saimme zumon ja bocadillon. Uskomatonta, että kuppilassa oli jo kymmekunta kulmakunnan miestä aamukahvilla!
Guillenassa olimme jo yhdeksän jälkeen. Jälleen zumolle (yhteen tuoremehulasiin puristetaan 4 appelsiinia), kauppaan ja jatkoimme matkaa. Nyt saimme jättää esikaupungin ja teollisuusalueet ja pääsimme oliivilehtoihin ja karjan laidunmaille. Saksalainen opaskirja kertoi, että lehmät ovat ujoja, ettei tarvitse pelätä, mutta silti ei ole hyvä närkästyttää niitä.
Tänään ihmettelen kuten ennenkin kukkien värikkyyttä. Sinisiä kukkia paljon, mikä meillä on harvinaisempaa
Portinpielessä kukkiva Mikä? toi mieleen Afrikan ja äitienpäivän. Vävy ja lapset toivat ison kimpun tuota kukkaa.

Monena vuonna olen päivitellyt sitä, että meillä hartaasti viljellyt kukat kasvavat täällä luonnossa tai että keväällä kukkivat meidän syksykukat (esim. Keäkukkia).. Nyt voin ihmetellä muuta kuten esim. sitä että kaktuksia täällä on kuin Namibiassa. Tuo iso lehtikaktus on nupussa ja toivon hartaasti, että näkisin sen kukkivan.
En ollut ajatellut, että tämä seutu on niin etelässä, siksi sääkin on kuumempaa kuin muina keväinä vaeltaessamme.
Tänään jatkui helle. Auringolta oli suojauduttava. Puoleen päivään asti aurinko oli sentään pilviverhon takana. Perillä olimme 14.30. Suihku, pyykki, tavaroiden järjestys, opaskirjojen kertaus tämän päivän osalta ja huomisen vilkuilu, siinä kohdassa usein torkahdan ja olo on autuaallinen.
Tänään olen vielä kielitaidoton suomalainen. Kysymyksiin osaan sentään vastata.

Tämän päivän eucaristico:
* kuvien lataustaidon löytyminen
* muistin sanoa kuppilassa: poco caffe mucho leche ja kyllä maistui
* eväät oliivilehdon varjossa ja erityisesti täkäläinen maistuva tomatti
Hintatietoja Caminosta kiinnostuneille:
Lento Hki-Malaga alle 100 €
Alsan bussi Malaga-Sevilla 23€
Hotelliyö (***) 35 €
Tuoremehulasi 1,50€
Yöpyminen tässä albergassa 5 €

Huomisesta varoitellaan: pitkä päivä 30 km talotonta taivalta, ei siis kauppoja eikä kuppiloita. Nyt kaupungille etsimään eväitä ja syömään menu del peregrino, kunhan ruokapaikat suvaitsevat aukaista ovensa (täällä usein klo 20 jälkeen).