Monday, May 5, 2014

Päivän kukka;akijeija. Täällä tienvarsikukka, kotona kukkapenkissä.

Vaelsimme kuumassa auringossa Santonian Jouth Hostelliin. Hyvä paikka. Aamiaisen kanssa 10 €. Tänään näimme matkalla 16 pyhiinvaeltajaa, perillä jopa alkumatkasta tuttuja, joten väkeä on liikkeellä.

Valitsimme maantiereitin Isralesin jälkeen. Muuten päivä olisi ollut liian pitkä. Halusin Santoniaan, kun joku oli kehunut albergaa ja se oli mukava nähdä omin silmin. Hospitaliero esitteli, että täällä on käytössä kuntosali, mutta arvelimme, että emme tarvitse sitä. Sitten hän esitti, miten ovi avataan 10 jälkeen illalla. Arvelimme nukkuvamme silloin. Toinen syy oli se, että Laredon pensionaattien sijasta halusin nuorten tutustuvan albergaelämään. Tosin olemme kolmen toistaiseksi 18 hengen huoneessa. Kolmas syy valintaan on se, että nuorilla on viikko aikaa, on valittava sopivat yöpymispaikat, jotta ovat sunnuntaina paikassa, jossa kulkeE Alsan bussi Bilbaohon
Tietoja matkan varrelta; Isralesin Vapaa-ajan keskuksen ravintola ei ole halvimmasta päästä, sen huomasimme jo viime vuonna. Bocadillo vähintään 5.50. Tosin iso ja valittavana monia täytteitä.

Maantietaival on tietysti tylsä, mutta nousut eivät olleet liian jyrkkiä. Liedossa on baari ja kaksi ravintolaa. Rähjäinen baari on ensimmäisenä. Tämän mainitsen siksi, että joskus kun saavumme kylään, menemme ensimmäiseen baariin. Se voi osoittautua paikaksi, josta juuri ja juuri saa kahvin ja drinkkejä moneen makuun. Sitten hetken perästä onkin hyvä kahvila, joskus jopa Panaderia, mutta siis liian  myöhään. Joskus taas käy niin ikävästi, että hylkäämme ensimmäksen eikä toista tulekaan. Isralesissa puristettiin appelsiinimehu paikan päällä.

Laredon vanhaan kaupunkiin laskeutuminen oli jälleen yllätys. Ylhäälle ei voi nähdä tuota kaupunginosaa, mutta kun laskeudut rappuja tarpeeksi, olet vanhassa kaupungissa. Olimme siellä 15.30, olimme lähteneet liikkeelle klo 9.

Kuusi kilometriä pitkän rantabulevardin varrella on vain loma-asuntokerrostaloja. Bulevardi oli nyt tyhjä verrattuna eilisen Castro Urdialiksen väenpaljouteen. Paikalliset olivat sunnuntaina illansuussa liikkeellä perheineen.
HIEKKARANTAA melkein silmänkantamattomiin.
Tästä kävelimme venerantaan, josta pieni paatti vei meidät Santonian puolelle (2 €). Muita matkustajia ei ollut.
Kuuma päivä, lämpimin tähän asti. Koko päivä oli suojauduttava auringolta. Eilen olin jo huomaamattani melkein polttanut käsivarret. Nyt jälleen monitoimihuivi sai toimia suojana. Olin unohtanut ohuen pitkähihaisen kotiin eikä fliisi ollut tämän kelin vaate. Nuorison kuvat julkaistaan asianomaisten luvalla.